تبلیغات
متن‌هایی برای گذار نظری - وام خودرو و مثلث دولت، خودروسازان و شهروندان

وام خودرو حالا دیگر، هم نقلِ مجلس است و هم عصای دست. چه تبلیغات باشد چه واقعیت، گویا همه گوشه چشمی به این مشکل‌گشای نطلبیده دارند. از همان هنگامی که دولت ذیل بسته ضد رکود از وام خودرو و کارت خرید لوازم خانگی سخن گفت، گوش‌ها تیز شد که کی قرار است این‌ها اجرا شوند. هر چند اعلام این‌‌که اولی با سود 16 درصد و دومی با سود 12 درصد محاسبه خواهند شد، آب سردی بر شوق‌وذوق اولیه بود اما آمارهای رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد که دستِ کم استا‌ن‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در صدر تقاضا برای وام خودرو هستند و استقبال قابل توجهی هم از این وام شده است. این‌که شهروندان به چه دلیل به سمت استفاده از این وام رفته اند که عملا قیمت 19 میلیونی پراید را به 27 میلیون می‌رساند، در این‌جا بررسی‌شدنی نیست و مکان و زمان فراخ‌تری را می‌طلبد.

به نظر می‌رسید قصد دولت از طراحی این وام این بود که رونقی به بازار داخلی دهد و برنامه‌های ضد رکود خود را پی بگیرد. هم تأکید اقتصاددانانی مانند فرشاد مومنی درباره این‌که تحریک تقاضا از طریق چنین وامی به خروج از رکود نمی‌انجامد و «گرفتاری ما کمبود پول و اعتبار نیست بلکه ساختارهای موجود و کیفیت سیاست‌های اقتصادی است که متاسفانه علیه دو گروه عامه مردم و تولیدکنندگان و به نفع 3 گروه رانت‌خوارها، رباخواران و واسطه‌ها بوده است» و هم خبر توقف رسمی وام 25 میلیونی (به نقل از تسنیم 24 آبان) نشان داد که قصد دولت چیز دیگری بوده است.

چه بر پایه نص صریح نامه بانک مرکزی که دلیل توقف وام را تأمین سقف مقرر برای فروش یعنی سقف 110 هزار دستگاه خوانده است، چه بر پایه نتایج منطقی چنین روندی، می‌توان به این نتیجه مشخص رسید که قصد اصلی دولت چیزی جز فروش خودروهای درانبارمانده خودروسازان نبوده است.

پیامدهای آسیب‌زای کل این روند را می‌توان چنین خلاصه کرد: 1. بیشترین خودرو در استان‌هایی فروخته شده اند که خود آن‌ها، پیش از آن، از تبعات منفی اشباع خیابان‌ها از خودرو و آلودگی ناشی از آن زیر فشار بوده اند و ورود این خودروها با همان کیفیت قبلی، باری مضاعف بر دوش این شهرها می‌گذارد، 2. این پیام مخرب به خودروساز منتقل می‌شود که می‌تواند بدون پاسخ‌گویی به مشتری و با «تحریک تقاضا»، جنس‌اش را به‌اصطلاح آب کند، و بدتر از همه 3. بازتولید خوی دلالی و واسطه‌گری در این روند به چیزی می‌انجامد. دولت با این برخورد صرفاًاقتصادی و سودمحورانه با شهروندان عملاً نه تنها کمکی به سیاست‌های ضد رکود نکرد بلکه خود را به دلال بزرگ محصولات درانبارمانده خودروسازان بدل کرد.

 


برچسب ها: وام خودرو ، خودروساز ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر